9.5 C
New York
Tuesday, November 19, 2024

Kereta lumba Proton S70 R3 bersedia untuk berlumba dalam Sepang 1000KM; guna enjin Campro 1.6L NA?


Kereta lumba Proton S70 R3 bersedia untuk berlumba dalam Sepang 1000KM; guna enjin Campro 1.6L NA?

Mei lalu divisi sukan permotoran Proton iaitu R3 telahpun mendedahkan kereta lumba terbaharunya iaitu Proton S70 R3 yang bakal mengambil bahagian dalam perlumbaan ketahanan Sepang 1000KM (S1K) tahun ini. Namun ketika itu ia masih dalam bentuk ‘konsep’, iaitu mock-up yang belum siap sepenuhnya.

Petang semalam laman Fb rasmi Proton telah menyiarkan satu video menunjukkan bahawa kereta lumba berkenaan sudah ‘bernyawa’ dan ‘menjerit’ dalam rpm tinggi di atas mesin dyno, serta telah dibawa keluar untuk diuji di atas litar ujian Proton di Shah Alam!

Dalam video tersebut boleh dilihat S70 R3 berkenaan sedang ditala bersama oleh jurutera perlumbaan R3, Shamsul Fariz, kemudian ketua mekanik pasukan tersebut Haji Osman Jailani turut membawa naib CEO Proton Hj Roslan Abdullah menguji kereta lumba itu di litar ujian kelajuan tinggi Proton.

Kereta lumba S70 R3 sebenar ini masih menampilkan package aero yang sama seperti versi konsep sebelum ini, dengan menggunakan package badan sama yang ditawarkan pada mannequin jalan raya, tetapi spoiler ekor itik pada however digantikan dengan spoiler rekaan R3 yang jauh lebih besar.

Selain itu, ia juga dipadankan dengan set rim keluaran tempatan iaitu Raxer Wheels, dari siri RP10X yang dibina bersama bekas ketua divisi Proton R3 satu ketika dahulu iaitu Tengku Djan Ley. Rim berkenaan disarung dengan tayar perlumbaan S1K, Hankook Ventus TD bersaiz 195/55R15.

Dalam video ini juga dapat dilihat ia sudahpun menerima set brek perlumbaan dengan sudut camber suspensi hadapan yang ditala dengan sudut negatif. Manakala pada bahagian dalaman, S70 ini turut menerima perlatan-peralatan yang sama seperti kereta-kereta lumba R3 yang lain sebelum ini termasuk paparan instrumen perlumbaan Motec, tempat duduk perlumbaan, rollcage, set padel field, tangki bahan api perlumbaan dengan sistem isian pantas dan pelbagai lagi.

Kereta lumba Proton S70 R3 bersedia untuk berlumba dalam Sepang 1000KM; guna enjin Campro 1.6L NA?

Namun sebarang visible dari ruang enjin masih belum didedahkan. Kereta lumba ini dihasilkan dengan undang-undang MTC yang digunakan dalam perlumbaan S1K dan siri Malaysia Championship Sequence (MCS), iaitu undang-undang yang hampir sama seperti regulasi Group A FIA.

Sebelum ini kami jangkakan jentera ini masih akan menggunakan enjin asal 1.5 liter tiga silinder GEP3 dari mannequin produksi kerana undang-undang berkenaan memerlukan kereta yang berlumba menggunakan enjin produksi sebenar sebagai asas, kemudian menerima pengubahsuaian menyeluruh menggunakan komponen-komponen dalaman perlumbaan sebenar dan kapasitinya ditingkatkan sehingga 1.6 liter, tanpa menggunakan pengecas turbo.

Walau bagaimanapun, bunyi jeritan enjin pada jentera lumba Proton S70 R3 ini tidak kedengaran langsung seperti enjin tiga-silinder. Sebaliknya ia menghasilkan bunyi yang sama seperti enjin Campro 1.6 liter yang digunakan pada kereta-kereta lumba Saga, Iriz, Preve dan Suprima S pasukan R3 sebelum ini.

Kereta lumba Proton S70 R3 bersedia untuk berlumba dalam Sepang 1000KM; guna enjin Campro 1.6L NA?

Ini mungkin mengesahkan khabar angin yang bertiup sebelum ini yang mengatakan bahawa jentera lumba S70 baharu ini masih menggunakan enjin Campro S4PH Twin Cam 16 injap berkenaan. Dalam kereta-kereta lumba sebelum ini, enjin tersebut menghasilkan kuasa lebih dari 200 hp pada roda hadapan, dan ia digandingkan dengan kotak gear guide perlumbaan jenis canine field.

Proton S70 ini merupakan kereta lumba pertama pasukan R3 yang diasaskan dari mannequin keluaran bersama kerjasama Geely. Kami difahamkan bahawa dua buah kereta lumba tersebut telah di bina untuk perlumbaan S1K tahun ini, dan sesi shakedown pertamanya di Litar Antarabangsa Sepang Petronas akan berlangsung hari ini.

Jadi ini merupakan kebangkitan semula pasukan Proton R3 ke dalam kancah sukan permotoran sebenar sejak ‘direhatkan’ selepas berakhirnya S1K 2019. Sejak penganjuran pertama S1K bermula pada tahun 2009, Proton R3 telah pun berjaya merangkul sebanyak lima gelaran juara, termasuk gelaran juara tiga-tahun berturut-turut iaitu pada 2017, 2018 dan 2019, di mana dua gelaran terakhir berkenaan dirangkul dengan Proton Iriz.

GALERI: Kereta lumba Proton S70 R3 Idea

GALERI: Gambar rasmi Proton S70 R3 Idea

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles