14.1 C
New York
Tuesday, November 19, 2024

Hyundai Ioniq 5 EV 2025 — mannequin facelift varian XRT ranggi untuk off-road, suspensi 23 mm lebih tinggi


Hyundai Ioniq 5 EV 2025 — model facelift varian XRT ranggi untuk <em>off-road</em>, suspensi 23 mm lebih tinggi

Hyundai telah memperkenalkan EV Ioniq 5 2025 yang dikemaskini di Amerika Syarikat, melibatkan peningkatan kapasiti bateri, jarak perjalanan dan ciri baru. Mannequin facelift itu juga membuat penampilan pertama dalam varian XRT yang lebih ranggi — untuk kegunaan di permukaan jalan yang lebih mencabar.

Pembaharuan rekaan luar termasuklah bampar depan dan belakang serta spoiler baru. Selain itu, Ioniq 5 2025 ini juga menerima rim yang lebih aerodinamik serta lebih banyak pilihan warna luaran (Atlas White Matte, Ecotronic Grey Matte, Celadon Grey Matte). Bahagian badan, pintu depan dan belakang serta tiang B kini juga diperkukuh untuk memberikan perlindungan lebih baik bagi hentaman sisi.

Di dalam, kawalan pendingin juga direka semula, dengan konsol tengah baru dengan kawalan suhu kerusi depan fizikal serta stereng baru. Ada juga pengecas tanpa wayar di kedudukan baru untuk memudahkan lagi penggunaan.

Hyundai Ioniq 5 EV 2025 — model facelift varian XRT ranggi untuk <em>off-road</em>, suspensi 23 mm lebih tinggi

Sistem infotainmennya pula dari generasi baru, terdiri daripada sistem tunjuk arah audio/video 12.3-inci yang turut menampilkan ciri Apple CarPlay tanpa wayar dan Android Auto untuk semua varian. Ada juga ciri kemaskini perisian secara Over-The-Air (OTA) untuk memastikan kereta ini sentiasa dikemaskini sistemnya.

Kapasiti bateri kini dipertingkat bagi barisan mannequin normal, dari 58 kWh kepada 63 kWh, sementara bagi versi mannequin lengthy vary, dari 77.4 kWh kepada 84 kWh. Hyundai mendakwa jarak perjalanan daripada peningkatan ini adalah sekitar 32 km.

Selain itu, Hyundai Ioniq 5 2025 untuk pasaran AS ini juga dilengkapi dengan pengecas ciri Tesla North American Charging Commonplace (NACS), yang membolehkannya memanfaatkan lebih 17,000 pengecas dalam rangkaian Supercharger Tesla tanpa memerlukan adapter.

Hyundai Ioniq 5 EV 2025 — model facelift varian XRT ranggi untuk <em>off-road</em>, suspensi 23 mm lebih tinggi

Didatangkan sebagai ciri normal bagi Ioniq 5 2025 ini ialah adapter Mixed Charging System (CCS). Menurut Hyundai, bermula suku keempat tahun ini, semua EV yang dijual oleh syarikat itu di AS akan dilengkapi hanya dengan pengecas NACS sahaja.

Bagi varian XRT, Hyundai memposisikannya di antara mannequin normal yang dipertingkat ini dengan versi prestasi Ioniq 5 N — ia direka untuk mereka yang ingin membawa EV melangkaui jalan berturap biasa. Ditawarkan hanya dengan pacuan dua motor AWD dengan bateri 84 kWh, varian XRT mempunyai rekaan depan dan belakang yang lebih garang dengan bampar khusus, skirting sisi dan kemasan lengkung tayar corak samaran digital.

Kereta ini juga diberikan banyak kemasan warna hitam di sekelilingnya, termasuk untuk perumah cermin sisi dan keliling tingkap hinggalah ke bahagian lencananya. Rimnya pula bersaiz 18-inci dalam warna hitam kesat, dengan tema corak pixel digital yang sama di permukaannya.

XRT juga mempunyai jarak kelegaan tanah yang lebih banyak, dengan suspensi yang 23 mm lebih tinggi. Ini meningkatkan lagi sudut menghampiri permukaan bagi kereta ini kepada 19.8-darjah (17.5-darjah bagi varian bukan XRT), serta sudut perlepasannya kepada 30.0-darjah berbanding 25.4-darjah bagi mannequin normal.

Di dalam, XRT dilengkapi dengan balutan kerusi H-Tex dengan corak dan emblem unik KRT, tikar kaki XRT yang khusus serta pelapik bumbung hitam. Nampak cukup ranggi EV ini untuk off-road?

Hyundai Ioniq 5 Restricted 2025

Hyundai Ioniq 5 XRT 2025

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles