Xpeng G6 makin menghampiri detik pelancaran untuk pasaran Malaysia, dan pengedar Bermaz Xpeng sedang menguar-uarkan harga jangkaannya untuk sesiapa yang ingin membuat pendaftaran minat menerusi laman net rasmi.
Menurut screenshot yang dimuatnaik menerusi Malaysian Electrical Automobile Homeowners Membership (MyEVOC) di Fb oleh pengguna bernama Xen Xen, SUV elektrik China ini diiklankan dengan harga jangkaan bermula RM175,000 untuk varian 435 Commonplace, meningkat hingga RM195,999 untuk 570 Lengthy Vary.
Jika dibandingkan dengan Tesla Mannequin Y, yang bermula pada RM191,000 untuk mannequin pacuan roda-belakang dengan jarak gerak 455 km atau anda perlu berbelanja sekurang-kurangnya RM238,000 untuk Lengthy Vary pacuan semua-roda untuk mendapatkan jarak gerak hingga 500 km. Mesej yang tular menerusi Whatsapp juga menyatakan pelancaran untuk SUV EV ini akan berlangsung hujung Ogos, dengan tempahan juga telah dibuka.
Selepas harga jangkaannya didedahkan, bagaimana pula dengan spesifikasinya? Kedua-duanya menggunakan tetapan satu motor, dengan pacuan 2WD, dan melihat kepada pasaran lain, motor itu terletak di belakang dan menggunakan pacuan roda-belakang. Penjana kuasa itu mampu menghasilkan 258 PS (190 kW) dan tork 440 Nm untuk 435 Commonplace, dengan pecutan dari sifar ke 100 km/j dalam 6.6 saat. Sementara 570 Lengthy Vary pula mampu menghambur hingga 286 PS (210 kW) dan 0-100 km/j dalam 5.9 saat.
Jarak gerak EV untuk varian ini disebut dalam namanya dengan 435 Commonplace diberikan bateri lithium iron phosphate (LFP) 66 kWh yang mampu memberikannya jarak gerak 435 km. Sementara varian 570 Lengthy vary pula menerima bateri nickel manganese cobalt (NMC) 87.5 kWh, membolehkannya bergerak hingga 570 km dalam pengecasan tunggal.
Masa pengecasan juga berbeza antara kedua varian ini. Varian Commonplace boleh dicas menggunakan sumber DC sehingga 215 kW dan baterinya akan naik 10-80% dalam masa 20 minit, sementara apabila menggunakan sumber AC sehingga 11 kW, ia akan naik 5-100% dalam masa 7.5 jam. Manakala Lengthy Vary pula boleh menerima pengecasan DC sehingga 280 kW, dan bateri akan naik 10-80% dalam masa 20 minit. Untuk pengecasan AC, ia juga boleh menerima sehingga 11 kW, dan bateri akan naik 5-100% dalam masa 9.5 jam.
Dibangunkan dengan platform SEPA2.0 dengan binaan 800-voltan, G6 disasarkan bersaing dengan Mannequin Y dan mempunyai kelebihan daripada segi dimensi. G6 berukuran 4,753 mm panjang (+2 mm), 1,921 mm lebar (+1 mm) dan 1,650 mm tinggi (+26 mm) dan jarak roda 2,890 mm (sama).
Walau pun memiliki profil ala-coupe yang lebih kurang sama, namun Xpeng dibezakan dengan lampu nyalaan siang dan lampu belakang lebar-sepenuhnya, di samping dipadankan dengan spoiler bumbung yang sama dengan warna badan, serta roda aloi dua-tona 20-inci secara customary untuk pasaran Malaysia. Untuk dalamnya pula, ia didominasikan oleh paparan instrumen digital 10.25-inci dan skrin sesentuh 15-inci, kedua-duanya dijanakan oleh cip Qualcomm Snapdragon 8155.
Mannequin ini juga diberikan kelengkapan sistem bantuan pemandu termaju Xpilot 2.5 ciptaan XPeng sendiri, dengan cip Nvidia Orin-X yang disambyngkan ke penderia radar lima milimeter, 12 penderia ultrasonic dan 12 kamera untuk fungsi seperti kawalan kelajuan adaptif, bantuan pemusatan lorong, bantuan parkir, kamera 360-darjah, pemantauan titik buta, brek kecemasan autonomous dan banyak lagi.
GALERI: Xpeng G6 di Bangkok
Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.